Marts 2008.

Til forsiden.

1. marts.

Vejret kl. 08.00 11º sol.
           kl. 15.00 20º sol.
Kl. 08.20 ankom familien Larsen.

kl. 08.30 gik turen syd på til Maro lidt nord for Nerja hvor vi havde lejet et hus.
Efter ca. 5 timer nåede vi frem, vi spiste en lille frokost i Maro hvor vi mødte udlejeren.

Vi kørte nu ud til huset som ligger på en klippe helt ud til vandet Huset er som vi havde forventet og alt ser ud til at fungere, bortset fra vandvarmeren - en gennemstrømsvandvarmer - der skal åbnes for flere haner for at nare den i gang, "smeden" Leif siger det er på grund af det dårlige vandtryk.

Pia, Leif og jeg tog turen ned til stranden, Birthe mente det nok var for meget for hende, vi andre har allerede besluttet at det var sidste gang vi tog denne tur.

Resten af eftermiddagen blev brugt på indkøb, om aftenen sad vi på balkonen og nød havets brusen og lysene over Nerja.

2. marts.

Vejret kl. 08.00 12º sol.
           kl. 15.00 20º sol.
I dag går turen til Alhambra, en borg som ligger i Granada.
Kl. 11.30 parkerede vi  og måtte så stå i kø ca. ½ time for at få biletter 12€ - pensionister over 65 år 9€ -  biletterne kunne bruges til alle bygninger og haver. Man skal afsætte en hel dag til turen.

På turen hjem kørte vil til Nerja hvor vi spiste med udsigt ud over Balcón De Europa.

al
Et kort over La Alhambra.

De snedækkede Sierra Nevada bjerge ses i baggrunden.

3. marts.

Vejret kl. 08.00 12º sol.
            kl. 15.00 19º sol.
Da turen til Alhambra var noget hård ved os alle besluttede vi at tage en afslapper.

Vi kørte hen og så en Aquadukt som ligger lige i nærheden.

Efterfølgende gik vi en tur i området ved huset.

huset
Her parkerer vi.                                                                      El Balcon Del Duende.

Huset set fra den anden side af "floden".                                            Naboens avokadoer.

driv
Drivhuse (plastik) som de ser ud i det sydlige Spanien.

aqua
En Aquadukt som ligger mellem Maro og Nerja.

4. marts.

Vejret kl. 08.00 14º overskyet.
           kl. 15.00 24º let overskyet.
Vi stod op kl. 06.30 og gjorde klar, vejrudsigten sagde klart vejr ved Gibraltar.
Det viste sig at vejrudsigten her kan være lige så ustabil som i Danmark.

Turen på ca. 200 km. langs kyst vejen N340 var en rigtig flot tur.Vi kørte gennem Malaga, Torremolinos, Fuengirola, Marbella og Estepona.
Vi tog AP7 hjem, på AP7 skal der betales vejafgift, men der er næsten ingen biler så det går noget hurtigere.

Da vi nåede Gibraltar parkerede vi lige efter grænsen, herfra tog vi en Taxa som kørte rundt til de forskellige attraktioner på klippen.

gib
Her ses grænseovergangen mellem Spanien og Gibraltar.

Umiddelbart ved grænsen  har man anlagt en lufthavn, startbanen (2 km. lang) skal krydses for at komme til byen og klippen, når der kommer en flyver bliver vejen afspærret

Det høje klippeforbjerg Gibraltar blev overgivet til England (for evighed) ved Utrecht-traktaten i 1713.

Halvvejs oppe ad den berømte klippe ligger der en maurerborg fra 700-tallet, hvis borgtårn stadig bruges som fængsel.

St. Michael´s Cave (en drypstenshule) der var hospital under 2. verdenskrig benyttes nu til klassiske koncerter.

Spanien har flere gange prøvet at indtage klippen, den ene gang lagde spanierne sig om klippen i 3 år hvor de prøvede at sulte englænderne ud men englænderne holdt stand.

Det siges at englænderne vil blive på klippen så længe aberne er der, vil aberne ikke være der vil Englænderne heller ikke.

gib
Første stop på turen et monument på klippen.                                   Har i set hvor flot her er.

Skibe på redden ud for Gibraltar og Algeciras,                               Michael er klippens ældste abe 27 år.
Europas største kontainerhavn. Til højre et Mærsk skib.

gib
Hvad render alle de mennesker rundt og laver.

To aber har sat sig på taget af vores taxa.                                       Det er mig der har vagten lige nu.

5. marts.

kl. 15.00 17º sol.
Til morgen blev vi vækket ved at der blæste en stiv pelikan hen over os.

Efter mogenmaden kørte vi til Nerja hvor der ligger en drypstenshule. Den viste sig at være meget flot og var absolut besøget værd.

Trods blæsten blev der taget solbad på balkonen da vi kom tilbage. Der er rigtig godt i solen.

dryp
Et par billeder fra drypstens hulen i Nerja.

Birthe Leif og Poul.

6. marts.

kl. 15.00 16º sol.
Da vi stod op var der koldt og blæsende, efter en del drøftelser besluttede vi at køre til Ronda, en meget flot bjergby.

Turen gik via. Marbella op over bjergene, en meget flot tur.

Ronda er en af de flottest beliggende byer i Spanien; den ligger på et massivt klippefremspring; over en dyb, stejl kalkstenskløft. På grund af den uindtagelige beliggenhed var byen en af de sidste maurerbastioner, den faldt til de kristne i 1485.

På den anden side af slugten i den nyere El Mercadillo, ligger  en af Spaniens ældste tyrefægterarenaer. Rondas Plaza de Toros er tyrefægtningens åndelige hjem. I september kommer aficionados rejsende til fra hele landet for at nyde den enestående atmosfære under Corrida Goyesca. Enhver ambitiøs matador drømmer om at kæmpe i Ronda.

Turen hjem gik over en bjergkam Serrania de Ronda også en meget flot tur.

Vi spiste til aften på en strandresturant mellem Torrox og Nerja.

ronda
Kløften som adskiller det gamle og nye Ronda.

Kløften og broen.

Kløften og en gade i den gamle by som er meget velholdt.

7. marts.

kl. 15.00 24º sol.

Så er det sidste dag vi opholder os i Maro.

Vejret var til solbadning og afslapning. Alle er godt "bagte".

Pia gik tur på stranden, da hun kom tilbage havde hun fået en klase bananer af bonden i den gamlepapirmølle som ligger lidt oppe af floden Rio Miel som går lige op af  vores hus.

Kl. 14.30 kørte vi til Nerja hvor vi spiste på Playa La Burriara, middagen bestod af Linguarda (søtunge).

Da vi kom tilbage til huset blev der spillet 10 tusinde.

Til aften blev der spist rester, pakket og gjort klar til afgang til La Marina i morgen tidlig.

møllen
Den gamle papirmølle og de 3 generationer af broer hvor vejen gennem tiderne har ført trafikken gennem Andalucien.
Den nederste vej er lukket for flere år siden. Den midterste er N340. Den øverste er A7.
De to sidste løber næsten hele vejen fra Frankrig og til Gibraltar.

Solnedgang Nerja
Nerja set fra vores terrasse lige efter at solen er gået ned.

8. marts.

Vejret kl. 08.00 14º sol.
            kl. 15.00 22º sol.
Så gik turen hjem til La Marina efter en lidt stressende uge, hvor vi skulle nå mest muligt.

Vel tilbage på La Marina oplyste Birthe os om at nu ville hun give en Pinacolada på tagterresen.

Kl. 20.00 mødte vi op hos Tio Pepe for at spise vores bestilte mad, det viste sig at han ikke kunne skaffe kalvekød, så det blev til bøffer og T-bone.

9. marts.

Vejret kl. 08.00 12º let overskyet.
            Kl. 15.00 20º let overskyet.
Vi fulgte Birthe og Leif til lufthavnen i Alicante.

Efterfølgende blev der vasket fortelt og køkkentelt, en del blev gjort klar til opmagasinering.

Der blev ryddet op i hjørnerne og alt som kunne undværes blev smidt væk.

10. marts.

Vejret kl. 08. 00 14º let overskyet.
            kl. 15.00 20 º let overskyet.
Så er det store pakkedag, køkkenteltet blev pakket og bilen blev fyldt op med de ting som skulle opmagasineres, og kørt til Los Montecinos.

Pia meddelte at hun var ved at få hovedpine så der var nok ved at trække op til tordenvejr. Det blev besluttet at tage forteltet ned allerede i dag. Det er et stort arbejde når alt skal pakkes efter om det er tungt eller let. Alle tunge ting pakkes i bilen lettere ting i campingvognen.

Campingvognen vejede ca. 200 kg. for meget da vi kørte  herned. nu er der lettet en del på det.

11. marts.

Vejret kl. 08.00 16º sol.
            Kl. 15.00 26º sol.
I dag skal campingvognen vaskes og det sidste skal pakkes.

Der skal hilses af med vores campingvenner og bekendte, desværre viste det sig at en del af dem ikke var hjemme, derfor denne lille hilsen:

Tak for en rigtig god "vinter". til jer der ikke var hjemme.

Kl. 19.00 spiste vi sammen med Aase og Ebbe hos "tyskeren" i Costa 21.

12. marts.

Vejret. kl. 08.00 17º sol.
             kl. 15.00 22º let overskyet.
Kl. 08.45 blev campingvognen kørt ud af campingpladsen, med hjælp fra alle på vejen samt Aase, Ebbe og Ole som var mødt op for at hjælpe os.

Alle er meget interesseret i at se hvordan den gamle får vognen ud fra vej nr. 1. Vejen munder ud lige ved bommene ved indkørslen så der skal køres godt, det lykkedes igen i år ved hjælp af alle dirigenterne.

Vi er nu kommet til Camping Playa Bara som ligger lige nord for Taragona.
Yvonne og Mike havde spurgt Pia om de måtte køre sammen med os, det gjorde de og vi har lige været nede og spise laks og gode bøffer.

Alt er nu skyllet ned med en flaske god rødvin som vi fik til turen af tyskerne Uwe og Monica.

Jeg har været henne og betale for at komme på internettet (utroligt dyrt) 5€ for 1 time.

Vi havde regnet med at køre til Lyon i Frankrig i morgen det er nu ændret så det kun bliver Narbonne. Nu tager turen så en dag mere.

Vi betalte med vores Acsi-kort sidste år vi var her det kostede 14€. Det gik desværre lidt i vasken med at få fremskaffet vores ACSI-kort i år så vi måtte betale den normale pris. Vi blev lidt lange i hovederne da vi opdagede at hvis man var pensionister kostede det kun 13€.

16. marts.

Vejret kl. 08.00 4º overskyet.
            kl. 15.00 9º sol.
Kl. 12.30 er vi vel ankommet til Nordstrand Camping i Frederikshavn, hvor vi har fået en meget fin modtagelse samt en fin plads med vand, afløb og strøm.

Vi er kommet på plads og parabolen er indstillet vi kan nu igen se tysk TV.

Der er indkøbt dansk leverpostej, ost og spegepølse.

Vi skal smage en ægte rød pølse til aften, det er utroligt hvor meget man må undvære når man tager til det store udland.

Der vil blive lavet en turbeskrivelse en af de nærmeste dage.

Turbeskrivelse hjem marts 2008.

Turen hjem fra La Marina Spanien blev ændret en del under turen.

Afgang:

12. marts, La Marina til Playa Bara lidt nord for Tarragona,                 504 km.

13. marts, Playa Bara til Les Portes Du Beaujolais Anse Frankrig,      740 km.

14. marts, Anse til Goldene Meile i Remagen Tyskland,                         691 km.

15. marts, Remagen til Frigaarden i Kollund,                                           627 km.

16. marts, Frigaarden til Nordstrand Frederikshavn,                                356 km.

Første etape blev som planlagt Playa Bara en udmærket plads 13€ for to pensionister, god restaurant.

Herefter blev det besluttet at køre til Narbonne i Frankrig, dette blev ændret da vi allerede var der kl. 13.00, vi kørte videre og havde flere alternativer (Valance eller Lyon), da vi nåede Lyon kunne vi se vi ville komme i morgen trafikken den næste dag derfor blev det til Anse som ligger lige nord for Lyon.

Camping Les Portes Du Beaujolais ligger lige op af motorvejen i Anse og er en udmærket plads, man behøver ikke spænde vognen fra, 17€ for en overnatning (husk toiletpapir hvis i skal på det lille hus).

Herefter var målet Wasserbillig i Luxemburg, da vi nåede denne campingplads, viste det sig at de havde lukket en stor del af pladsen af da den var meget våd og ville blive ødelagt hvis vi kørte ind på græsset. Der var ikke plads til flere på parkerings pladsen så vi kørte videre. Næste alternativ var Goldene Meile i Remagen i Tyskland, her fik vi en plads som havde udsigt til Rihnen.

Goldene Meile er en udmærket plads og man behøver ikke spænde vognen fra, 22€. God restaurant.

Da vi er to om at køre besluttede vi at køre resten af vejen i et stræk, dette blev ændret da vi kom til at sidde i kø i over 2 timer syd for Bremen, en lastbil var væltet og spærrede hele motorvejen. Vores næste alternativ var så Frigaarden i Kollund.

Frigaarden camping er en udmærket plads, der findes pladser hvor man ikke behøver spænde vognen fra. 183.00 kr.

Sidste etape blev kørt og vi nåede Nordstrand i Frederikshavn kl. 12.30.

Det var første gang vi kørte via Luxemburg. Vi er enige om at denne vej er lidt kedelig og ikke lige er noget for os.

Vi har fået en fast plads på Burgstaller Camping i Döbriach ved Millstättersee i Østrig. Fremover kører vi direkte fra Spanien til Østrig og vil så ikke have campingvognen med hvis vi skal til Danmark.

21. marts.

Vi har nu prøvet alt det vejr som Danmark er kendt for. Sol, Skyet, Regn, Sne, slud og stormende blæst.

Mandag aften kl. 00.30 stod vi op og tog vores markise ned den rykkede i vognen og blafrede så det ikke var til at holde ud og så havde vi jo en dårlig erfaring med storm.

Tirsdag opstod det næste problem, vi havde jo set hvor forårsagtigt vejret havde været i længere tid så vi havde kun taget en gasflaske med, den løb tør for gas kl. 7.30 om morgenen. Der blev indkøbt gas på en tankstation, kr. 205.-, ikke lige de priser vi kender fra Spanien her koster en flaske kr. 96.-.

Vi har nu lånt en reserve flaske hos min nevø Preben som bor her i Frederikshavn. Den blev byttet hos Silvan kr. 149.-.

Skærtorsdag besøgte vi min niece Else Marie, godt hjemmebag og dejlige koteletter, hen på dagen begyndte det at sne. Køreturen fra Brønderslev og til Frederikshavn i mørke var lidt af et mareridt for en som ikke havde set sne i et par år.

Da vi kom til campingpladsen fik vi et nyt nederlag, vores læsejl fløj rundt og alt var et kaos, borde og stole blev pakket ind i bilen og parabolen var væltet.

Over morgenmaden tog vi den store beslutning.

VI TAGER KUN TILBAGE TIL DANMARK OM SOMMEREN.

Pt. sneer det og vejrudsigten ser ikke for god ud, de lover både mere sne og nattefrost.

Der er lys forude, mandag 2. påskedag skal vi spise påskefrokost hos Gerda og Erik i Brønderslev, vi glæder os allerede.

23. marts.

Vejret kl. 08.00 -3º sol.

Så er vinteren kommet over os.

Da vi tog fra Spanien for at undgå spaniolerne i påsken havde vi ikke regnet med at få det byttet ud med en vinterferie.

I løbet af natten til i dag var der -7º, lige nu, kl. 13.00 er der 1,5º og overskyet, det er igen begyndt at sne.

Vi gik en tur på stranden og fik røde kinder.

Vi havde regnet med at skulle på kursus i at finde RAV. Aase og Jørgen havde fortalt så meget om denne skønne "Hobby", indtil nu er det blevet til ca. 10 stykker som er meget små.

Vi har lejet en plads med vand, afløb og el. Vand er der ikke noget af det fryser jo. Slangen til afløbet er frosset og kan kun bruges i de perioder hvor solen når at tø den op.

Det viste sig også at sprinkleren på bilen var frosset, spaniolerne havde fyldt vand på da vi havde den til service, det fryser jo ikke i Spanien, der er nu sprinklervædske på som kan klare -21º.

Vi har fastgjort vores parabolstativ så den ikke vælter mere, der bliver set en del tysk TV, her på pladsen er det vist meget svært at få et godt dansk signal.

plads sne
Til venstre ses vores plads på La Marina.                            Til højre ses vores plads på Nordstrand.

sne
Det var ikke lige det vi havde forventet da vi rullede ud af Camping La Marina i Spanien.

26. marts.

Vejret, mellem  -7º og +3º snebyger og sol.
Jeg deltager hver tirsdag i Præmiewhist i Hellum, det er skønt at møde de gamle gutter og få en snak om "gamle dage", tirsdag den 18. løb jeg med en førstepremie 55.- kr. i går var det ren underskud.

I dag havde vi besøg af Tage som kommer fra Læsø. Tage og Winnie kender vi fra La Marina i Spanien.

Vi er lidt bekymrede for de fortelte som er sat på vognene rundt om os. Naboteltet var meget tæt på et kolaps, derfor tog jeg mig den frihed at gå ind i teltet som var tynget af sne og vand. Vi har jo selv erfaret hvad der kan ske når der kommer til at stå vandlommer i taget (Barcelona september 2006).

I morgen går turen til Brønderslev, her skal mine bukser lægges ud, jeg tror de er krympet i varmen sydpå.

Erik og mig skal se om vi kan få hans putter til at køre lidt mere optimalt.

31. marts.

Vejret mellem -9º og +10º. snebyger stormende blæst og sol.

Vi har nu besøgt alle de strande som er blevet anbefalet. Vi har kun fundet nogle meget små stykker Rav.

På vejen hjem, fra stranden i Bangsbo kørte vi ind til Guldbageren i Søndergade, tro det eller lad være, de havde "Brunsviger med flødeskum", en kage som jeg har spist mange gange sammen med min kollega Bent Andersen fra Jerup. "Godt at bukserne er blevet lagt ud".

I dag mandag har vi besøgt et par camping forhandlere for at finde et nyt gulvtæppe til vores fortelt. Nu må vi se, priserne svinger meget, men det gør kvaliteten nok også.

Vi har købt et nyt "Dannebrog" det gamle kunne vi ikke længere stå inde for, den røde farve var efterhånden blevet lidt falmet.

Vi har investeret i en USB-antenne for at få en bedre internetforbindelse, nok mest når vi kommer til Østrig og Spanien, især i Spanien er der problemer, hvis der kommer en større vogn på nabopladsen skal jeg have putteren med ud. Med den nye antenne som kan sættes op på taget af vognen har jeg allerede nu konstateret en væsentlig bedring.

Garderoben er blevet gået efter og vi er nu klar til at gå til fest.

Først tirsdag, hvor jeg skal til afslutning på Præmiewhisten i Hellum.

Lørdag er vi inviteret til 40 års fødselsdag hos Karl Emil i  Multihuset i Hellum, her skal jeg møde en masse bekendte fra den tid jeg boede i Hellum, 1945 til 1978.

Søndag skal mit barnebarn Mia fra Jerup så konfirmeres, stor fest og glæde i det lille hjem.