Maj 2008.

Til forsiden.

1. maj.

Vejret overskyet sol og regnbyger.

1. maj er en festdag i Østrig, man rejser Majstangen.

Annelise, Ove og os to gamle deltog selvfølgelig i festlighederne, desværre kom der lidt regn, men ikke mere end vi kunne deltage uden paraply.

Stangen blev rejst på behørig vis, Freivillige Feuerwehr stod for arbejdet med at rejse stangen.

Der var hornorkester, kor, taler og dans.

Der kunne købes pølser, simmel og kartoffelsalat, som blev skyllet ned med vin og øl.

Dagen sluttede af med at fru Lunk brækkede en tand i et stykke vingummi.

maj
Gæsterne kom i Nationaldragter.                                              Majstangen er klar til at blive rejst.

Der arbejdes på sagen.

Der kleiner Leopold.                                                                  Færdig arbejde.

2. maj.

I dag stod vi tidligt op, vi skulle finde en tandlæge til Pia. Sabrina i informationen havde sagt at vi skulle komme kl. 08.00, her hjalp sønnen på pladsen Peter med at få kontakt med sin egen tandlæge som ville tage i mod os med det samme.

Tandlægen bor i Radenthein, tanden blev lavet og prisen var 0.- kr. Krankenkasse Kärnten betaler sagde den søde dame i hos tandlægen.

Lad os nu se om ikke der dukker en regning op fra vores egen sygesikring.

4.maj.

Vejret kl. 08.00 14º sol.
kl. 10.00 gik vi ned til Tabac forretningen her havde vi fået lovning på en ferielejlighed til Pias søster og svoger, Tenna og Preben som kommer fra Glumsø.

Lejligheden blev bestilt, der er udsigt over Millstätterseee. 420€ for en uge, alt. incl.

5. maj.

Vejret kl. 08.00 10º letere overskyet.
Så er Annelise og Ove kørt til Rom.

Vi har haft nogle meget gode dage sammen.

De fik vejet deres campingvogn før de kørte, det så rimeligt ud. Campingpladsen har en vægt som man kan låne verderlagsfrit, som de skriver, det er for sikkerhedens skyld.

En meget smart lille vægt som først lægges under næsehjulet, så venstre og sidst højre hjul, efterfølgende trykkes der på total, så har man den reele vægt.

Den kan også bruges på en vogn med 2 aksler.

telt
Plads nr. 289 hvor vores vogn skal stå i 5 måneder.

7. maj.

Vejret. kl. 08.00 11º sol.
I går var vi en tur på Lammersdorfer Alm, lige hvor træerne holder op og sneen endnu ligger tilbage.

8. - 10. maj.

Vejret kl. 08.00 10 - 14º sol.
            kl. 15.00  21 - 24º sol og en enkelt byge.
Vi er nu endelig på plads og vi har slået græsset  på vores plads. Man kan låne en El Rasenmäher - Eldreven plæneklipper - hos medarbejderne. Det afklippede græs leveres hos campingpladsens heste.

Campingpladsen har sine egne heste som er til fri afbenyttelse, de to er Haflinger og så er der tre små ponyer.

Torsdag fik vi besøg af 2 danskere, Gurli og Keld som kommer fra Holbæk.Vi fik en rigtig god snak om campinglivet. De er, som de fleste danskere der kommer her, på vej til Italien.

Vores klap til gaskassen er faldet af og derved revnede den i det ene hjørne. Nibe Caravan har meddelt at vi bare tager hen til en Hobbyforhandler og får den byttet på garantien. Det er nu ikke så lige til som hvis vi var i Danmark.

Den nærmeste Hobbyforhandler ligger i Graz, ca. 250 km. herfra. Forhandleren vil ikke bytte den, men sælge og vi kan så få pengene tilbage fra Nibe Caravan.

Nibe Caravan er nu igang med at finde den billigste løsning på af få en ny sendt herned.

Vi har foreslået at en medarbejder får en tiltrængt ferie og kommer ned til os med den.

Indtil der kommer en løsning har vi "limet" den fast med seliconeklæber, det ser ud til at virke godt.

Campingpladsen er ved at blive invaderet af Pinsegæster samt fastliggere, det er dejligt med liv omkring sig.

Vejret har vist sig fra den bedste side, vi nyder at sidde i solen og se bjergene med sne på toppene.

Gamle toiletbygning.                                                                               Børnehulen.

Supermarked.                                                                           Restaurant.

Vores vej, vi ses i baggrunden med parabolen.                          Nyere toiletbygning intet er lige på bygningen.

Øverste etage er børneafdeling, alt er i mini størrelse.                        Ritschie´s Restaurant, her spiser vi gerne.

Her skal Bettina, Jan, Camilla og Niki bo.                           Her skal Tenna og Preben bo på hjørnet ved parabolen.

11. Maj.

Vejret kl. 08.00 12º let overskyet.
           kl. 15.00 22º let skyet med sol.
I dag var der så store badedag.

Swimmingpoolen er fyldt med opvarmet vand, 24º.

Søen fyldt med 14º varmt vand.

Der blev festet og en del af gæsterne tog sig en tur i søen, børnene gik i poolen og vi drak øl.

Hoppeborg og udendørsgrillen er klar.

Pia, Gurli og Kjeld.                                                                   Der gøres klar til kap svømning.

Starten er gået.                                                                                De har nået målet.

Et par glimt af gæsterne.

I baggrunden ses bjergene med sne på toppene.                     I forgrunden den opvarmede Swimmingpool.

Hr. Burgstaller spiser kylling og Acim, pladsens lejeonkel, sørger for musikken.
Kjeld og Poul slukker tørsten.

Der spises grillkylling.

15. maj.

Vejret i perioden:
kl. 08.00 12 - 14º sol.
kl. 15.00 22 - 26º sol.
Så er pinsen vel overstået og vi har været på et par udflugter op i højderne.

Først besøgte vi Lammerdorfer Alm, som ligger helt oppe hvor træbevoksningen ophører.

Vi har endvidere besøgt Sappl Alm som ikke ligger så højt men herfra kunne vi skimte campingpladsens badeområde.

Lammersdorfer Alm Hytte.                                                                Udstigt over Seeboden.

Udsigt til Goldeck, som skal besøges.                                         Motorvejen til Italien og Slovenien.

17. maj.

kl. 08.00 16º overskyet.
kl. 09.00 21º overskyet.
kl. 10.00 så kom der regn.
kl. 16.30 17º Tørvejr.
Vi nåede lige at spise morgenmad ude. Så kom regnen som vi var blevet lovet allerede i går, det har nu regnet uafbrudt i 7 timer.

Vi håber det klarer op til i aften, da skal der være lysshow, der er sat laser lys op omkring hele søen. Det ser ud til at alle lyskasteren/skulpturerne er permanente, de er støbt ned i betonfundamenter.

20. maj.

kl. 08.00 10 - 14º Regn.
kl. 15.00 18 - 21º sol og regn.
Pt. regner det næsten uafbrudt.

Mandag kørte vi en tur op langs floden Lieser, den løber langs den gamle hovedvej. Denne tur er meget flot og vejret var med os, det regnede ikke i ca. 3 timer.

Turen endte i en dal der hedder Pöllatal, her skal vi helt sikkert op igen. Man kan ikke køre de sidste 6 km. ind i dalen men kan komme med Cschu-Cschu-Bahn. Når man har et Käntnercard er det gratis.

Käntnercard kan købes for 14 dage 35€ eller 5 uger 50€. Børn under 8 år betaler halv pris. Kortet giver gratis adgang til næsten alt i hele Kärnten.  www.kaerntencard.at

Sejle med rutebåden på floden Drau.
Sejle med rutebådene på Millstätter See
Sejle med rutebådene på Wöthersee.
Sejle med rutebådene på Ossiacher See

Køre med 13 forskellige svævebaner.

Køre ad 4 forskellige Panorama veje hvor man ellers skulle betale.

25 museer m.m.

4 dyreparker.

16 lukkede eller åbne svømmebade.

3 tog/bus baner.

5 slugter eller drypstenshuler.

35 forskellige attraktioner hvor man får rabat .

Pt. regner vi på hvornår det vil være mest fordelagtigt for os. Vi skal jo lige tage højde for at vi får nogle gæster mens vi opholder os her.

Når man er gæst i Millstätt See området får man et Millstätter-Inclusivcard gratis (der betales et depositum som man får tilbage når man afleverer kortet), dette kort giver også adgang til en del af de skønne steder, bl.a Lammersdorfer Alm, her kan man købe mælk, smør og ost direkte på Alm mejeriet.
Visse dage kan man få et gratis foredrag om mejeriet og det at have sine køer gående på Almen om sommeren.
Køerne bliver trukket derop i juni måned og bliver, under stor festivitas, hentet tilbage i september. Mejeriet sørger for malkning af køerne, som kommer fra bønderne nede i dalene. Græsset i dalene bliver hele sommeren høstet som vinter forråd, derfor er alle bjergskråninger og vejgrøfter altid meget flotte.
"Hø fra Østrig dufter som hø skal dufte", dette skyldes at det ikke er sået men vildtvoksende med en masse forskellige urter.

Fra Pöllatal, vandet bruser hyggeligt.                                       Tchu-Tchu-toget som kører
                                                                                                   ind til Jausenstationen i bunden af dalen.

22. maj.

Vejret:
Kl. 08.00 12-14º delvis sol.
Kl 15.00 18-20º regn.
I dag er der Fronleichnam (Kristilegemsfest 2. torsdag efter pinsen) Der var gudstjeneste på strand badet og Döbriach Musik orkester spillede.En del damer var i Millstätterdragte.

Kl. ca. 10 var der skibs procession, alle tre skibe fra  Millstättersee kom sejlende og der var gudstjeneste ombord, der blev spillet af flere orkestre et militær korps skød salutter af. Et rigtig festligt skue.

Mens der ventes på de store Milstättersee både blev der sejlet i kajakker og sejlbåde.
3 svaner mente også at de skulle give en lille opvisning i at lande og lette.

Seeboden har lagt til.                                                        Feuerwehr deltager også.

Engle, Damer i folkedragter og Feuerwehr.                               Båden Kärnten med præsten på prædikestol.

Private havde også pyntet deres både.                                Damerne fra Millstättersee i folkedragter.

En dame i den meget flotte lokale Millstätterdragt.

24. maj.

Kl. 08.00 12º sol..
Kl 15.00 25º sol..
Så kom dagen hvor regnen stoppede. I nat har det stået ned i stride strømme.

Her til morgen skinnede solen fra en flot blå himmel og der er lige nu 25º i skyggen.

25. maj.

KL. 08.00 14º sol.
Kl. 15.00 24º sol.

I dag var alle inviteret til 80 års jubilæum hos Kärntnermilch.

Vi mødte op kl. 10.30, og var med på en rundvisning på det meget store mejeri.

Efterfølgende var der underholdning af forskellige sangere og orkestre. Bl.a. Die Mayrhofner som er kendt fra TV.

Vi spiste en anretning af forskellige oste fra Kärntnermilch.

Mælken bliver tappet.                                                     Jogurten står klar i store og små emballager.

Sangerinden Diana Sorbello.                                                             Ossiacher See Musikanten.

Udo Wendrs, en ny og meget populær sanger fra lokalområdet

Die Mayrhofner, kendt fra TV.

27. maj.

Kl. 08.00 14º sol.
Kl. 15.00 26º sol

I dag er der store vaskedag.

28. maj.

Kl. 08.00 17º sol.
Kl. 15.00 29º sol.

I dag besluttede vi at køre en tur over Turacherhöhe, vi tog en lille bjergvej på tilbagevejen,.
Vi havde taget en lille frokostpakke med, den blev indtaget på et sted hvor der var en formidabel udsigt over en meget flot dal.

29. maj.

Kl. 08.00 20º sol.
Kl. 15.00 32º
Efter morgen maden kørte vi til Glanz som ligger på bjergsiden  lige over campingpladsen.Her parkerede vi bilen og gik et par km. på en skovvej, lidt op og ned men ikke vanskeligt at forsere.

Først kom vi til en udsigtsplatform (Orccideenwand) hvor man har udsigt over hele Döbriach by.

Efterfølgende kom vi til en udsigtsplatform (Weissenfels) her har man en udsigt over hele området med Millstätterseee. Det er utroligt flot og kan næsten tage vejret helt fra en.

Her ser man de tre campingpladser fra udsigtsplatformen  Weissenfels.

Camping Burgstaller set fra Weissenfels. Det er her vi bor resten af sommeren.

30. maj.

Kl. 08.00 18 - 20º
Kl. 15.00 27 -34º

I dag ville vi gerne gense en dal som ligger til venstre når man kører op i Maltatal.

Desværre viste det sig at denne vej efter ca. 7 km. var spærret indtil i juni. Vi måtte køre hjem.

Vi er nu kommet på det østrigske internet A1. Til dette formål har Pia oprettet en østrisk bankonto, da betalingen skulle foregå automatisk over nettet. Internettet på campingpladsen er efter vores skøn alt for dyrt, det koster 35€ for 10 timer.
A1. koster 20€ for 3GB, forbrug ud over dette koster 0,10€ pr MB. det skulle være noget billigere.

Et par billeder fra den lille sidedal til Maltadalen.

Til orientering.

I perioden 12/1 - 5/7  og 27/8 - 4/11. kan pensionisterpar - mænd over 65 og damer over 60 - bo på pladsen for 13,80€ pr. døgn incl. el.

Pladsen tager også imod ACSI-card. 14€ i perioderne 16/3 - 30/6 og 1/9 - 2/11.

CCI (Camping Card International) gives der 5% rabat.

DCUs Scandinavien Card accepteres ikke. Det skal være det internationale.