Dagbog marts 2007.

Uge 9 2007.

Vejret om morgenen 16 - 18°
Efter middag ,  22 - 26°

Onsdag var vi på marked i Guardamar Del Segura. Tenna og Preben købte gaver til dem der hjemme.

Torsdag deltog vi alle i petanqe, det gik nogen lunde.

Fredag var vi på tur til Penyal d`Lfach - også kaldet Calpe Klippen - Den 332 meter høje kalkstens klippe er en af Costa Blancas mest besøgte seværdigheder.
I 1918 blev der lavet en tunnel så man kan komme ud på søsiden af klippen, vi gik gennem tunellen, den er ikke tilrådelig for personer med svage ben - den ligger ca 2/3 af vejen op til toppen.
Vi havde medbragt madpakker som blev indtaget fra en af platformene på vejen op. Herfra er der en meget fin udsigt over byen Calp.
En meget fin tur som skal opleves.

Lørdag hjalp Poul med at reparere Mikes markise som gik itu under et mindre stormvejr i november, han prøver at sælge den men det er ikke så lige til når der er et hul på størrelse med en 5 kr. lige midt på.
kl. 16.00 kørte vi med Tenna og Preben til lufthavnen i Alicante, vi afleverede den lejede bil og et par godt sol brændte danskere tog tilbage til det kolde nord.

Søndag havde vi besluttet at grille for at tage afsked med Mike og Yvonne, som tager hjem til Frankrig på onsdag.

calpe 1
calpe 2

Penyal d`Lfach  - Calpeklippen -
Billedet er taget fra vej nr. 332  som løber hele vejen                     langs den spanske østkyst, ca. 1300 km.

calpe 3
calpe 4

Der afholdes en pause, hvor vi nyder udsigten over Calp.

calpe 5
calpe 6

Til venstre har man udsigt over Calp gennem et meget kroget træ. Der findes ca, 300 forskellige plante arter på klippen.

Til højre står Preben og Poul ved indgangen til tunellen som blev lavet i 1918.

Hele klippen har været privatejet indtil 1987, hvor den regionale regering købte den og gjorde den til natur reservat.

Uge 10 2007.

Vejret om morgenen 12 - 16°
Om eftermiddagen 20 - 22°

Hanne og Palle kom forbi for at sige farvel for denne gang, de tager til Gibraltar og via. Portugal og Frankrig hjem.
Tirsdag blev Mike´s vogn ren gjort og er nu klar til turen hjem til Frankrig.
Tirsdag aften var i fodboldens tegn, vi så Chealsea  vinde 2-1 over Porto og Liverpool tabte 0-1 til Barcelona, Liverpool  går videre da de havde vundet den første kamp 2-1.
Torsdag var vi til petanque for sidste gang i denne omgang, vi drak formuen op 8 flasker champagne, Edeltraut havde bagt to store kager, rigtig hyggeligt.
Lørdag var vi på marked i Santa Pola hvor vi købte nye sandaler og et par kortærmede skjorter.
Søndag kom Ebbe og Aase og vi spillede rommycup. Kl. 13.00 gik vi alle fire til Tio Pepe hvor vi spiste del dia, en tre retters menu, oksekødssuppe som vor mor lavede den, mixet salat, en fiskeret, en meget god dessert, hertil øl, vin eller vand, pris 20€ pr. par incl. drikkepenge.

eddie

Eddie er ved at rengøre Michaels campingvogn,
        den lille brandmand er ikke i stand til det selv.

Til venstre ser i  alle vor venner fra England, Eddie, Nicole, Safron, Lynn, Mike og Yvonne vi er samlet til grill fest for at tage afsked med Mike og Yvonne som kører hjem til Frankrig hvor de har slået sig ned meget tæt på hvor de allierede indtog kysten  på D-Dag.
Til højre er Mike lige kommet ind til os for at se fodboldopgøret mellem Chelsea og Porto, der var selvfølgelig hængt guilandere op med Chelseas logo og øllene var kølet ned. Kampen endte 2-1 til Chelsea.

Uge 11 2007.

Vejret om morgenen,  9 - 11°
Eftermiddag,  19 - 22°

Søndag aften spiste vi på kineseren i Guardemar del Segura, sammen med Aase, Ebbe, Ivan og hans søster Ninna som bor i Canada, hun har boet i en hytte her på pladsen i  to måneder. Hun blev meget dårlig til at se i de sidste dage hun var her, det viste sig at hun har fået sukkersyge.

Tirsdag kørte Ivan til Danmark, han er 76 år og klarede turen - 2800 km. - på ca. 42 timer.

Tirsdag aften fik vi besøg af Anitta, Per og deres bekendte Thorsten som også kommer fra Rønnede.

Onsdag kørte vi til  Fuentes del Algar, et mindre vandfald som ligger ca. 20 km. nordvest for Calpe. Et meget flot område, vi kørte igennem en by hvor der var en del nyudsprungne Spanske Margeritter i meget fine pastelfarver. Herefter kørte vi op i bjergene hvor der var en meget flot udsigt over dalene rundt om.

Torsdag blev vi opmærksom på at der igen spilles petanque, vi tog Anitta og Per  med de blev introduceret i flokken.

Lørdag måtte der investeres i en ny naranja presser - appelsinpresser - det udtales naranhas, den gamle er nok brugt for meget så den brændte sammen.

Lørdag spiste vi hos Tio Pepe, en lidt blandet flok, Frank og Birthe som har residencia her i Spanien og bor i Santa Pola. Aase og Ebbe og deres datter Lone og Aases kusine som er født i Bjerggade i Odense, det vækkede lidt minder at høre om Bjerggade hvor jeg ferierede hos min fætter i nogle år da jeg var knægt.

17. marts 2007 så er det 9 måneder siden vi forlod Tjæreby.

vandfald

Ovenstående billeder er fra vandfaldene i Fuentes del Agar.

Uge 12 2007.

Vejret om morgenen:  9 - 11°
Om eftermiddagen:   16 - 19°

Mandag var lokal fridag, vi var på  besøg hos Frank og Birthe som bor i Santa Pola. Her fik vi serveret hjemmelavede boller med smør og en rigtig lækker Sakratorte, efterfølgende sad vi på terressen på tredie sal med udsigt ud over middelhavet og nød en kølig pilsner.

Tirsdag var vi på kineseren med Anita, Per, Birgitte og Jens.
Birgitte og Jens kommer fra Aalborg og er her på ferie, de bor i en lejlighed i urbanisationen Boenavista som ligger tæt op af campingpladsen, vi sluttede af med et glas vin hos os.

Lørdag slap vores appelsiner op så vi kørte ud til vores leverandør som bor på vej til Elche, her skal vi selv hjælpe med at plukke appelsinerne. De er store er sluppet op så vi må tage til takke med de små, som i øvrigt er meget søde. De giver en rigtig dejlig juice. Vi har snakket lidt om at det bliver et problem når vi tager hjem, så er der ikke længere saftige appelsiner, dem vi kan købe i Danmark er både for dyre og tørre. Nå men så er der da noget at glæde sig til den 2. oktober hvor vi igen flytter ind her.

Søndag skulle vi have været på marked i Los Caraminos, men Per kunne ikke forlade toilettet, så det er udsat til næste søndag. Han fik det bedre over middag så vi købte grillkyllinger og spite sammen.

kinerser
kineser

Et par billeder af hovedretterne på kineseren i Guardemar Del Segura
    Andebryst med en lidt sødlig sovs og kyllingkød med mandel sovs.

hjemme

Til venstre er det Birgitte og Jens fra Aalborg. Til højre Per og Poul.
        Man kan tydeligt se hvem der har opholdt sig her i længere tid.

Uge 13 2007.

Vejret om morgenen,  9 - 12°
Om eftermiddagen,  18 - 22°

Det har regnet det meste af ugen, kun en dag har der været fint vejr med 22 grader, så der har været tid til at slappe af.

Vi har lavet en liste over de ting som skal opmagasineres i Los Montesinos, her ligger der en plads hvor man mod betaling af ca. 6€ pr.palle pr. måned kan leje sig ind i garager. Vi afleverer vores ting på en palle og skal så afhente den igen når vi komme tilbage til oktober.

Torsdag spillede vi Rummycop med Anitta og Peer, herefter spist vi  Deldia på Tio Pepe.

Fredag var en stor dag for Anitta og Peer, de havde været gift i 45 år. Vi blev inviteret på spisning hos Tio Pepe, vi spiste en meget fin Argantinsk bøf og fik Eirishcoofee.

Lørdag var vi på marked i Santa Pola.

Søndag på marked i La Marina og i Los Caraminos, vi skulle købe nogle småting til venner og bekendte.

Søndag eftermiddag var der vaskedag, dette resulterede i at vi spillede Rummycup hos Aase og Ebbe, de bor lige overfor vaskeriet, så de har vores besøg hver gang vi vasker. Synd for dem.

rummy

Her er vi godt igang med at spille Rummycop,
                Anitta grupler lidt over næste træk.

skyer

Et par billeder af solens stråler gennem skyerne over       saltpanderne mellem La Marina og Santa Pola.