Dagbog april 2007.

Uge 14 2007.

Vejret om morgenen 10 - 16°
Om eftermiddagen 19 - 22°
Det har regnet en del ind imellem.

Vi er nu ved at forberede os på hjemturen.
Mandag pakkede vi kistebænkene under rundsiddegruppen, her blev alle de lettere ting anbragt.

Onsdag tømte vi kistebænken under den franske seng.

De 2 tomme danske gasflasker blev vasket, tilbygningen til forteltet, luftmadras, en kasse bøger, gummistøvler - som vi ikke har brugt på hele turen - samt et par dunke rødvin blev anbragt der. Her skal parabolen også pakkes ned.

Batteriet til moveren er tilset og fundet i orden.
Reservebatteriet som jeg bruger til mit C-Papap apperatet - jeg lider af søvnapnø - er opladet.
Vi har en Inverter med som kan omforme 12 volt til 220 volt så vi altid har strøm på vognen hvis der skulle opstå strømsvigt på pladserne. Inverteren bliver tilsluttet den normale indgang til vognen, så er der både sikring og fejlstrømsrelæ.
Køleskabet bliver stillet om til gas, da det bruger meget strøm, ca. 100 kg. watt om måneden. Det har vi iøvrigt brugt hele vinteren da gassen hernede kun koster omkring 90.-  kr, derved er forbruget i kr. halveret.
Batteriet til boremaskinen er opladet, vi bruger batteriboremaskinen til at køre støttebenen op og ned med - halvautomatsisk -.
Der er indkøbt store plastikkasser til de løse ting som skal til opmagasinering.

Fredag tog vi med  Anitta og Peer til Crevillente, her skulle vi se et påskeoptog, efter at have ventet i ca. 1 time blev det meddelt at optoget var aflyst da man forventede at der kom regn.

crev

Selv om optoget blev aflyst fik Pia da taget et par billeder.

Mens vi ventede fik vi lige et billed af en lille engel.

Lørdag grillede vi med Anitta, Peer og enlænderne.

Kl. 22.00 gik hele flokken til dansechow i festlokalet.

Søndag måtte vi konstatere at englænderne har måttet udskyde sin afrejse p.g. sygdom i familien, Eddie er nødsaget til at tage til England, de regner med at indhente os ved Millstattersee i Østrig

påske

Der hygges med grillmad påskelørdag 2007.

Solen skinnede der var 20° i skyggen, vi flyttede ind da solen gik ned.
Deltagere, Anitta, Peer, Lynn, Eddie, Safron og Nicole.
Poul fotograferede.

Uge 15 2007.

Vejret om morgenen 12 - 14°
Om eftermiddagen 18 - 22°

Så har vi oplevet en påske i Spanien, det er en oplevelse - prøvelse - pladsen har været fyldt helt op med spaniolere, før påsken talte Pia og jeg de tomme pldser - 141 -.
Spaniolerne opfører sig ikke helt som vi andre når vi er på camping.
Alle har et TV. og et større stereoanlæg stående i forteltet eller alle døre i bilen bliver åbnet og anlægget får den for fuld udblæsning.
De fleste spaniolere ligger i telt, 6- 10 personer i 2 til 6 telte pr. plads.
Det har været en stor oplevelse at se hvordan de hænger presenninger og plastik op over det hele.
Det har ikke været sjovt for dem der har regnet enten om natten det meste af påsken.
Vi skal helst ikke køre herfra med et vådt telt, det skal først anvendes igen den 19. april når vi kommer til Fügen i Østrig.
Ind til da bruger vi vores Shadows, den er 2 x 4 meter.

spansk Camping
Spansk Camping

Tre familier på camping med tre telte og egen restaurant.
         Har man ingen fortelt laver man da bare et.
De hygger sig med det primitive.
Vi er måske lidt for luxuriøse med køkkentelt m.m.

Turen tilbage til Danmark 2007.

sp
sp

Lige et par billeder inden vi kører ud af Spanien 2007.

triumf
ind Bara

tri 2
udsmyk

alle
´pool

Øverst ses "Triumfbuen" på vej N-340 og indkørslen til Campingpark Playa Bará.
Herunder Triumfbuen set fra pladsen samt en udsmykning på en af vejene.

Nederst ser man hovedgaden på pladsen samt et lille kik ind i poolområdet.

Vi er nu nået til Campingpark Bará  lige nord for Tarragona. En campingplads som vi varmt kan anbefale som overnatnings plads. Vi er sikre på at vi vil tage et ophold her på pladsen, evt. en uge når vi kører syd på igen.

Bemærk, pladsen er kun åben i tiden fra påske til 1. oktober.

Pladsen er både en ACSI og en DCU plads. En overnatning med ACSI-kort koster 14€  incl. strøm. Pladsen er iøvrigt nem at komme til, nord fra køres der fra ved afkørsel 31 og  derefter følges vej N 340 mod Tarragona. Kommer man fra syd kører man fra ved afkørsel 32. og følger N 340 mod Barcelona.
Indkørslen til campingpladsen er i  rundkørslen ved triumfbuen

Tirsdag var det store pakkedag, vi pakkede køkkentelt og meget andet som skulle opmagasineres og det blev kørt ud til firmaet hvor det skal stå, indtil vi vender tilbage 2. oktober. Det tog det meste af dagen at få pakket alle vores ting.

Onsdag morgen kl. 08.30 sagde vi farvel til Aase, Ebbe, George, Anitta, Peer, Paul ( ny nabo) Karin og Erich  fra Tyskland , Eddie og Lynn.

Eddie og Lynn møder vi igen i Østrig.

Torsdag ankom vi til Camping
Domaine le Beauregard. Mornas i Frankrig, den mest simple plads vi har prøvet, den kan vi ikke anbefale.
Der manglede sæder på toiletterne og flere af dem virkede ikke. Bruserummene var under al kritik, så vi lavede en etagevask i campingvognen.
Man fatter ikke at de ikke havde fået tingene i orden, de har haft lukket hele vinteren.

FREDAG DEN 13. på vej op gennem Frankrig gjorde jeg Pia opmærksom på at det var fredag den 13. - hvis man har lidt overtro skal man ikke lave de helt store sping  denne dag - Pia mente ikke det var værd at bruge tid på.
Da vi nærmede os den Schweiziske grænse skulle vi  finde et sted hvor vi kunne købe et par motorvejsvignetter, ingen reklamerede med disse. Inden vi så os om, var vi ved grænsen og blev vist ind til siden hvor de solgte vignetter, jeg kørte ind i den forkerte bane og fik en ordentlig skideballe af en kvindelig betjent, det viste sig at det var godt jeg tog fejl, vi havde nemlig ikke kontanter nok og de tog kun mod kontanter, vi blev henvist til en bygning ca. 100 m. fra stedet og på grund af min fadæse kunne bil og campingvogn nu blive stående ellers havde vi spærret for alle andre.
Nu opstod der himmelhøje problemer, det viste sig at det danske VISA-system var brudt sammen så vi kunne ikke hæve på vores Visakort og ej heller købe nogen vignetter på kortet.
Vi tog kontakt til politiet som heller ikke kunne hjælpe os, de mente ikke vi havde anden udvej end at køre uden vignetterne og så håbe på at vi ikke blev stoppet, de anbefalede os at køre helt efter reglerne og slet ikke køre for stærkt, vi gjorde som de anbefalede og kom efter 60 km. til en tankstation. Her kunne Pias kort ikke bruges men pludselig virkede mit, vi kører nu med vignetter. Vi oplevede FREDAG DEN 13.
Kl. 17.00 ankom vi til Camping Kappelnbrügge i Bern.

Vejret om morgenen  6°

Lørdag startede med opvasken, herefter kørte vi til Bauhaus hvor vi købte en ny batteriboremaskine, den gamle kunne ikke mere, vi skal jo bruge en maskine til at skrue vores støttben ned og op med, det havde vi nu nok klaret men vi skal også bruge den når vi bruger vores Wörmipløkker (skruepløkker til forteltet).

Kl. 15.00 kørte vi en tur til Thunersee, her fik vi et rigtig godt skue over bjergene, kl. 17.30 kom vore bekendte fra vores tidligere ophold her i Bern, Elsbeth og Aschi på besøg. Efter at have udvekslet nyt, besluttede vi at køre på restaurant Jäger hvor vi spiste en god middag.
Efter middagen blev vi inviteret til eftermiddagskaffe hjemme hos dem søndag.

bern

Billeder fra Camping Kappelenbrügge i Bern, Schweiz.

floden
Thun

Udsigten fra campingpladsen og vejen til Thunersee.

thun

Thunersee med udsigt til bjergene med Jungfraujoch.

Jäger
Aschi og Elsbeth

Udsigten fra restaurant Jäger i Innenberg.    Til højre Elsbeth og Aschi.

Søndag besøgte vi Elsbeth og Aschi i Münsingen. De kørte en meget flot tur med os, hvor vi bl.a. kunne se bjerget Jungfrau som vi besøgte i august 2006 sammen med John.
Efter køreturen spiste vi hos Elsbeth og Aschi.

Thun
bo

Til venstre kan man skimte Thunersee i det fjerne.       En typisk bondegård i Schweiz.

Uge 16 2007.

Vejret om morgenen, 4 - 9°
Om eftermiddagen 18 - 26°

Mandag kl. 14.30 ankom vi til Camping Hell i Fügen i Østrig. Forteltet blev stillet op i 26 graders varme.

En meget fin campingplads, alle servicebygninger er af nyere dato. Kiosken og restaurationen er lukket, lavsesonen er startet og der er kun 5 beboede enheder på pladsen på hverdage, det kan man nok ikke leve af, så vi må købe ind i supermarkedet Billa som ligger 1 km. herfra.

Tirsdag gik turen i strålende solskin op over Gerlospasset, her er der stadig sne langs vejen. Efter passet besøgte vi Krimmlervandfaldet, vandfaldet er med sine 400 meter Europas højeste.
Man kan vælge at gå halvt eller helt op, vi gav op da vi kom ca. 1/3 af vejen, bentøjet kunne ikke klare det, men vi har da også været her tidligere.

17. april 2007 så er det 10 måneder siden vi forlod Tjæreby.

udsigt
gerlos

Til venstre udsigt fra vores fortelt på Camping Hell.             Til højre fra turen til Gerlos.

hytte

Fra turen over Gerlospasset.   Hytten ligger på en golfplads mellem Kitzbühl og Innsbruck.

krim
nyt

Krimmlervandfaldet 400 m. Europas højeste.

mill

Fredag den 20 april, i dag besøgte vi Burgstaller Camping og fik reserveret plads 715
  - en super plads lige overfor toiletterne - i 4 uger fra den 25. april og indtil den 23. maj.                        Billederne ovenfor er fra Millstätter See, et herligt syn.

ku
fern

Søndag d. 22. april, vejret er stadig meget fint med 26°. I dag tog vi en tur til Kühtai, hvor de endnu står på ski. Derefter kørte vi videre til Füssen, hvor vi kørte over Fernpass her passerede vi Fernsteinsee med udsigt til Tysklands højeste bjerg Zugspitze.(2962 m.)

fern l
ku l

Billeder fra Fernsteinsee og Kühtai.

Neuschwanstein
Neuschwanstein 2

Her et par billeder af Kong Ludvig den 2. slot, Neuswanstein i Füssen.

Uge 17. 2007.

Vejret om morgenen,  6 - 12°
Om eftermiddagen ,   20 - 26°

Karersee før
karersee 2

Mandag kørte vi over Brennerpasset til Italien, vi ville gerne gense Karersee, her var vi i juli 2006.  Som det fremgår af billederne, er der en forskel, det til venstre er fra juli 2006, det til højre er fra april 2007, hvor mon de har gjort af vandet?.

Is
Tunnel

Efter Karersee, kørte vi via. Cortina til de Tre Tinner, her passerede vi en sø der var tilfrosset.
På billedet til højre ses en tunnel (Galleri) som vi passerede på Strada delle Dolomiti.

Tre tinner

Her er et af de meget besøgte steder, De Tre Tinder ( Tre Cime di Lavaredo ) 2999 m., desværre var vejen lukket af sne, så vi måtte se dem på afstand. Søen til venstre hedder Misurina.

Da vejrudsigten melder om regnbyger besluttede vi at pakke forteltet, og gøre klar til at forlade Camping Hell i Fügen, en af de bedste pladser i Innsbruck området. Campingpladsen har meget fine sanitetsbygninger og en meget flot udsigt til Zillertaler Alperne, desværre havde både butik og restauranten lukket. Der var på intet tidspunkt over 6 beboede enheder, vi ankom lige mellem vinter og sommer sesonen.

Onsdag den 25. april ankom vi til Komfort Camping Burgstaller i Döbriach ved Millstätter See i Østrig.
Da der var ulideligt varmt 26°, besluttede vi at vente med at sætte forteltet på indtil det blev lidt køligere.
Fredag tog vi til Seeboden her var der Baurnmarked.
Lørdag formiddag besøgte vi tre fotoforretninger i Spittal, alle Pia´s billeder bliver for lyse så vi havde besluttet at der skulle indkøbes solfilter og solblænde til hendes camera, de havde ingen på lager så det bliver bestilt på mandag.

mill

Til venstre ses vejen langs Millstätter See.            Til hjøre et billed af byen Millstätt.

ænder
Feriebolig

Til venstre et par ænder der hygger sig i søkanten.
Til højre midt i billedet ses ferieboligen hvor vores naboer Birthe og Leif  boede i  2006 og skal  igen her i 2007.