December 2010.

1. December.

Den 23. november kl. 05.00 kørte vi til Danmark.  Vi tog turen over Rostock, da det er den korteste vej, 1066 km. fra Baldramsdorf via. München og Berlin, der blev kørt godt til og det tog 10 timer.
Målet var Stubberup på Falster,
her besøgte vi Annie og Jens, vi hyggede os sammen i nogle dage.
De havde inviteret en tidligere kollega Niels Enselmann og hans kone Pia.
Vi havde nogle rigtig hyggelige timer sammen hvor vi bl.a talte om en tur hvor vi mødtes i Salzburg i Østrig.

Lørdag den 27. kørte vi til Glumsø hvor vi pt. besøger Pias søster Tenna og manden Preben.

Da jeg jo har ansøgt om folkepension skulle vi endvidere have lavet et skema E121, som giver mig ret til at bruge det Østrigske sundheds system, sygekassen i Østrig sender så regningerne til Danmark, det viste sig at det nu var pensionsstyrelsen som laver dette, det blev klaret her til morgen.

Jeg var nok kommet lidt fore hurtigt af sted til Danmark, jeg havde glemt nøglekortet til Nem-ID. Det viste sig at man kan få et nyt hos enhver borgerservice i Danmark.  Jeg skulle fremvise billedlegimitation.
Mens jeg hentede mit pas i bilen, kom Pia efter at hendes pas skulle fornyes i april 2011, ved forespørgsel meddelte damen i borgerservice at hun personligt skulle være tilstede, det var jo lige lidt af et problem at vi skulle til Danmark allerede til foråret, det blev straks besluttet at lave det nu.
Der blev talt en del om hvorledes vi kunne få passet udleveret inden vi skulle forlade Sjælland på lørdag, i særlige tilfælde kan man få påført ansøgningen, at det haster, passet kom allerede i dag.

I går besøgte vi vores tidligere naboer Inge og Ove Jørgensen som nu bor i Ølbycentret ved Køge, der blev spist fede kager og drukket god kaffe.

I dag har vi været en tur i Tjæreby hvor vi spiste hos Jim og Helge, JEG FIK MIN LIVRET.
Efter spisninger kom alle vores tidligere naboer, Birthe og Leif, Bettina og Jan samt Kim, og hilste på, en rigtig hyggelig dag.

Det sner rigtig meget pt. og vejene er glatte, men vi havde jo fået nye vinterdæk på i Østrig så "dytten" står rigtig godt fast.

9. december.

- 2 til -12º Sne og sol.
Til orientering kan det meddeles at der er pisse koldt her i det nordlige Danmark, det føles som når der er 30 graders frost i Østrig på grund af den fugtige luft.

Det har desværre vist sig at vi ikke har fået kablet med til overførsel af billeder, så det må vente til senere.

4. december var vi til en rigtig god fødselsdagsfest hos min fætter Leif i Veflinge på fyn, han blev 2x30, vi boede på et Bed & Breakfast, Kvisthøj 2 km. uden for Veflinge, den kan anbefales på det kraftigste, en utrolig god service og dejlig morgenmad, selvfølgelig med hjemmelavet brød og rygeost.

5. december ankom vi til Jerup nord for Frederikshavn, her bor vi i min nevøs hus, han bor i Norge og bruger det som feriebolig.

6. december var det Pias fødselsdag, det blev fejret med at tilrettelægge min fødselsdag den 7. december, hvor jeg af familien blev udråbt til "Folkepensionist".

I dag den 9. december tog vi en slapper, det er faktisk den eneste dag som ikke er booket op hos venner og familie, vi kørte til Ålbæk hvor vi tog en tur ned til havnen og så lidt på isformationerne.

Her efter gik turen til Skagen hvor der blev fotograferet lystigt.

Fra Skagen gik turen så til Tversted hvor vi selvfølglig tog en tur til stranden, ishytterne havde lukket øv øv øv. vi så da også lige til Ruth og Oles campingplads, som ligger der endnu, selv om de er draget til Spanien.

Efter Tversted blev det så Hirtshals, hvor jeg havde regnet med at kunne købe nogle fiskefrikadeller i fiskebutikken på havnen, det havde de ikke så det blev et par fiskefileter fra Brugsen, de blev indtaget på parkeringspladsen ved campingpladsen oppe ved fyret med en utrolig flot udsigt til Skagerak og Hirtshals havn.

17. december.

Morgen: - 15º
Eftermiddag: - 9º

Så er der endelig blevet tid til at fordybe sig lidt over putteren.

Tirsdag den 14. kl. 07.00 forlod vi Danmark
, vi havde besluttet at hvis vejret artede sig nogenlunde ville vi tage turen ( 1369 Km. ) i et stræk, vi kører begge to, så vi skiftes til at slumre lidt ind i mellem.

Der var et rimeligt vejr da vi forlod Danmark, først nede omkring Nürnberg begyndte det at sne og regne lidt. Ud for München kom der regn og sne, vejen var som brunsæbe, der blev kørt meget langsomt. Da vi begyndte opstigningen til Taurntunnel (1300 M.) var der helt klart vejr og vejen var helt tør.

Kl. 19.30 kørte vi ind på vores parkeringsplads. Udlejeren havde været så flink at rydde sne. Samme dag som vi kørte til Danmark kom der 75 cm. sne i Baldramsdorf, sneen er næsten væk igen.

Bilen er blevet vasket, den var helt hvid af salt.

Neden for er der indsat et par billeder fra Danmark.

Her på Tenna og Prebens terrasse er der alt for koldt til kaffe.
Kælkebakken ved Glumsø sø.

Indsejlingen til Strandby.

Et blik fra havnen i Strandby.

Det gamle vippefyr i Skagen.

Skagen fyr her kan man komme op om sommeren.

Lidt udsigt over Skagerak på stranden ved Tversted, jeg blev inde i bilen, der var altså MEEEEGET koldt.
Alle is husene havde lukket, jeg havde ellers glædet mig til en af de berømte kæmpeis.
Der var ikke engang en klokke så man kunne tilkalde betjening. <:-(

Hurtig færgen som sejler mellem Hirtshals og Norge.

Fru Lunk er helt sikker på at jeg laver sådan et vippefyr til hende.
Fyret står på Granvej i Jerup.

Tak til alle jer der lod os leve på "NAS" .

Til jer der ikke fik vores besøg, bare slap af vi kommer derop igen.

20 december.

-6 til -15º sol og sne.

Så er vi endelig på plads igen, der er pyntet op til jul nisserne er sat op på udhuset.

Det næstsidste efterlønsskema er afsendt. Folkepensionen tager over den 1. januar.

I går søndag bagte vi klejner og vanillekranse, brunkagedejen ligger i fryseren og skal en tur i ovnen i dag.

Efter alt bageriet tog vi til Christkindl Markt i Spittal. Vi drak en dejlig varm Glüwein, næsten det samme som Gløck.

Efter markedet kørte vi en tur gennem Liesertal op til Gmünd.

Baldramsdorf 114.
Der bliver ryddet sne, men ikke strøet salt på vejene inde i byerne, bliver der for glat strøer man grus.
Måske skulle danskerne overveje dette, i Østrig tager man fodtøj på der er egnet til føret.
Bilerne skal som udgangspunkt have vinterdæk på fra den 1. november til 15. april.
Hvis man ikke vil have vinterdæk på må man kun køre ud når vejen er sne og isfri.
Snekæder er på mange veje påbudt, ved skiltning.

Nisserne er kommet op på hytten.

I Spittal har man mindst 6 juletræer med lys.
Helt oppe på toppen af bjerget kan man se bjergstationen på Goldech, 2142 meter over havet.
Da der var 15º frost nede hos os i dalen var der 22º frost på bjerget.

Chriskindl Markt ved Schloss Porcia i Spittal.

Der serveres varm Glüwein.

Hygge for de voksne.

Der er selvfølglig også tænkt på de små.
Et par billeder af  floden Lieser, det er rigtig koldt bavaaaader.

27. december.

- 10º sol.
Så er julen overstået, det har stået på andebryst og risallemande, godt med hjemmelavede småkager, Vendsysselske grønlangkål med flæsk,hjemmelavet sylte, medister og hamburgerryg, og en del hygge med julelysene tændt.

Jeg har i dag konstateret vi her i Baldramsdorf har Europas længste sorte piste Goldeck  8.5 km. lang. Der vil komme billeder derfra i januar.
Svævebanen går op næsten lige over vores lille by.

I aften skal vi til Mallnitz for at se på Krampuslauf, der vil komme en del billeder der fra.
Mallnitz er et af de større skisportsstedder her i området, det er herfra toget kører gennem bjerget over til Badgastein i Salzburgerland/Tyrol, bilen kan komme med for 17€, det er også den vej toget kører til Danmark, det tager ca. 20 timer. Man kan også tage bilen med toget helt til Hamburg.

Så har vi været til Krampuslauf/Perchtenlauf i Mallnitz, det var h....... koldt, der var desværre så mange mennesker at vi ikke kunne komme hen hvor de serverede varme drinks.

Optoget er enormt flot og en stor oplevelse, som gentager sig hver år den 27. december. Der deltog omkring 30 grupper.

Efter hørmen at dømme så var han lige ved at være kogt.

Ind i mellem kunne man næsten ikke trække vejret for krudtrøg og os.
Her i  midten af billedet ser man Marie, Pia og Gerhard,
de ligner Krampusser men er det ikke.

Som det fremgår af billederne er den ene grimmere end den anden.

Efter hjemkomsten blev der sat vand over til en kop varm Jaegerthe.

30. december.

-8º sol.
I dag var vejret til at tage op i bjergene for at finde emner der kunne puttes ind i fotoapperatet.

Turen gik til Dösental, som er en sidedal på vejen op til Malnitz, man drejer fra lige før biltogstationen.

Der er en utrolig flot udsigt. Vi måtte desværre give op ½ km. før vi kom til parkeringspladsen, der var is og sne på vejen, som kun er omkring 3 meter bred.

Pia er helt sikker på at dette sted vil være flot også om sommeren, det må vi se.

Vejen op mod Malnitz.

Hertil og ikke længere, når man ikke har snekæder på.
Her skal vi helt sikkert op til sommer.

Udsigt mod Dösental.

Man må holde tungen lige i munden på disse veje, ca. 3 meter bred.
Autoværn findes ikke, men så kan man jo "slæde" ned.

Her får man lidt fornemmelse af hvor langt der er ned hvis vi kommer uden for vejen.
Oppe til venstre kan man se jernbanen som går fra Danmark til Spittal. <:-)
Her fra går jernbanen gennem en tunel i Taurnbjergene og til Badgastein i Salzburgerland. 18 km. lang.
Billed kvaliteten er ikke den bedste, det er taget i modlys.